Pojezd pro lokomotivu E467.0

Dříve bych tomu nevěřil, ale zamiloval jsem se do elektrické lokomotivy - E467.0. Spolu s panem Cekulem jsme připravili stavebnici tohoto stroje z konce dvacátých let.

 

Popis stavebnice pojezdu je zde, stavebnice lokomotivy pana Cekula je zde.

Pojezd si prošel svým vývojem, finální verze si nese číslo 4. Koncept pojezdu zůstal od začátku stejný - 4 hnané nápravy tak jako u předlohy, odpružené nápravové převodovky propojené kardany a jedna z převodovek s pohonem od motoru. Základem pojezdu je rám z mosazi vypálený laserem. Na rámu sedí motor Mashima 1830 a zespodu je k rámu přišroubován "pevný" dvounápravový podvozek. Co vyvolalo potřebu několika zkušebních prototypů byly krajní podvozky s běhouny. Vnitřní náprava podvozku je poháněná, ale na rozdíl od předlohy s trakčním motorem v podvozku je poháněna kardanem ze středního podvozku. Aby kardan spolehlivě fungoval na obloucích s malým poloměrem, je otočný čep podvozku nikoliv v jeho ose, ale mezi pevným a běžným podvozkem. Hlavní rám se opírá o čep podvozku v jeho ose.

Vývoj pojezdu mi přinesl jedno pro mne nové řešení - sběrače proudu vyleptané na míru z 0.1 mm bronzu. Bronzové struny jsou sice ověřeným řešením, u tohoto pojezdu by bylo jejich spolehlivé naohýbání velkým oříškem. Takže E467.0 je mým prvním pojezdem s leptanými sběrači.

Níže jsou fotografie prototypových variant.

Fotografie z mé stavby lokomotivy jsou zde.

Rám podvozků je jako obvykle z leptaného plechu 0.5 mm.
Motor a karosérii nese rám vypálený z mosazného plechu tloušťky 0.3 mm.
Kola jsou z produkce firmy Scalelink.
Převodovky jsou rozebíratelné.
 
 
 
Sběrače proudu leptané na míru z bronzu tloušťky 0.1 mm.
 
Zdvojený rám pro větší hmotnost.
Ve zkušebně...