Budoucnost... 3D data a 3D tisk!

3D tisk je jasný trend pro následující roky. Nešlo tomu dále odolávat. Vydal jsem se tedy na průzkum 3D prostoru a 3D tisku. Kreslení v 3D je základním kamenem, bez něj to nejde. Perfektní jsou instruktážní videa na Youtube. Pak to chce čas a nevzdat se při prvních nesnázích. Po zvládnutí 3D kreslení přichází další mezník - pochopit principy 3D tisku. Ono nakreslit se dá všechno možné, ale vyrobit vše už nejde resp. třeba lze, ale ne za rozumnou cenu. Existuje několik metod tisku, každá je vhodná pro něco jiného a těch materiálů co je k dispozici...  paráda!

Pro začátek jsem pro zkoumání zvolil dvě oblasti:

- převést osvědčené leptané převodovky do podoby rozebiratelných skříní z plastu,

- vytvořit samonosné převodovkové skříně pro podvozky. 

Zkušebními objekty se stalo prasátko T211.0 a nově připravovaný model lokomotivy E436.0...

Převodovky pro T211.0 v provedení "3D". Zachovány jsou vnější rozměry a komponenty. Převodovky jsou uloženy v tradičních leptaných kapsách a odpruženy ocelovými strunami. Hřídele jsou konzervativně uloženy v mosazných pouzdrech. Převodovká má dvě poloviny, které se k sobě šroubují šrouby M1.

 

Samonosný podvozek E436.0. Skládá se ze tří částí, které se k sobě šroubují. "Poloviny" se šroubují šrouby M1.6, víko šneku pak šrouby M1. Hřídel šneku je uložena v mosazných pouzdrech, ostatní jsou pak přímo ve výtisku. Převody od šneku dále jsou řešeny "řetězem ozubených kol. Zadní náprava podvozku je uložena výkyvně. Podvozek je prozatím pouhou převodovkou, pokud se koncept osvědčí, přibydou konzole pro montáž masek podvozků a KKK.

 

Na první pokus velmi slibné... hlavně plně funkční. Co dál? Na řadu přijdou různé testy, vylepšení a další prototypy.